Numizmatyka – kolekcjonerskie monety złote i srebrne dostępne w sklepie numizmatycznym

Zaloguj

Moje konto:

801 811 800
Koszyk jest pusty

ZASADY SPRZEDAŻY

§ 1.

[POSTANOWIENIA OGÓLNE]

  1. Sprzedawcą jest Skarbnica Narodowa sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, al. Jana Pawła II 19, 00-854 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000241299, posiadająca numer NIP: 525-234-83-37, REGON: 140159953, kapitał zakładowy: 50.000 złotych; BDO: 000498359 (dalej: Sprzedawca), e-mail: bok@skarbnicanarodowa.pl; telefon: 801 811 800 lub 22 44 55 999 (koszt 1 minuty połączenia zgodny ze stawkami operatora).

  2. Zasady Sprzedaży określają warunki zawierania umów sprzedaży poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta.

§ 2.

[ZAMÓWIENIA]

  1. Sprzedawca oferuje Towary jako:
    a. pojedyncze numizmaty lub akcesoria kolekcjonerskie albo
    b. kolekcje otwarte, bez określonej z góry liczby numizmatów albo
    c. kolekcje zamknięte, składające się z numizmatów w liczbie z góry określonej.

  2. W przypadku sprzedaży Towarów o wartości równej lub przekraczającej 15 000 EURO Klient zobowiązany jest przekazać Sprzedawcy dane, o których mowa w art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz podjąć wskazane przez Sprzedawcę czynności w celu zapewnienia możliwości ich weryfikacji. Brak przekazania danych lub umożliwienia ich weryfikacji w wyznaczonym przez Sprzedawcę terminie, skutkuje odrzuceniem Zamówienia.

  3. Jeżeli pomiędzy Klientem a Sprzedawcą nawiązywana będzie relacja gospodarcza wykazująca cechy trwałości, Sprzedawca odpowiednio stosuje reguły identyfikacji i weryfikacji, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, jak również odpowiednio znajdują zastosowanie skutki niepoddania się przez Klienta identyfikacji lub weryfikacji. Sprzedawca decyduje, kiedy pomiędzy nim a Klientem dochodzi do nawiązania relacji gospodarczych wykazujących cechy trwałości, mając na uwadze regulacje art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

  4. Klient zobowiązany jest podawać swoje rzeczywiste dane pod rygorem braku realizacji zamówienia. W przypadku zmiany swoich danych Klient zobowiązany jest je odpowiednio aktualizować w relacji ze Sprzedawcą, dla zapewnienia prawidłowości realizowanych zamówień, jak również wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu.

  5. Umowa sprzedaży zostaje zawarta z chwilą przystąpienia do realizacji zamówienia przez Sprzedawcę.

 § 3.

[CENA I PŁATNOŚĆ]

  1. Wszystkie ceny Towarów podawane są w złotych polskich i są cenami brutto, co oznacza, że uwzględniają podatek od towarów i usług (VAT).

§ 4.

[DOSTAWA]

  1. Towar dostarczany jest do Klienta na adres, który Klient wskazał podczas składania Zamówienia. Jeśli Klient wskaże inne dane dostawy niż wcześniej podane, to zmiana ta spowoduje, że dane te zostaną domyślnie zaktualizowane jako dane do kolejnych dostaw.

  2. W razie wątpliwości co do poprawności danych Klienta koniecznych do dokonania dostawy, Sprzedawca może skontaktować się z Klientem drogą e-mailową lub telefoniczną w celu weryfikacji tych danych.

  3. Dostawa pojedynczego Towaru lub pierwszego Towaru z danej kolekcji, następuje w terminie do 30 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży. Jeśli planowany termin dostawy ulegnie zmianie (wydłużeniu), Sprzedawca poinformuje o tej okoliczności Klienta kontaktując się
    z nim na podany przez Klienta adres e-mail, o ile Klient podał Sprzedawcy taką daną.

  4. Dostawa drugiego i kolejnych Towarów z kolekcji otwartej lub zamkniętej, następuje w odstępach czasu, począwszy od dnia dostawy pierwszego Towaru z kolekcji zgodnie z ofertą przedstawioną za pośrednictwem materiałów reklamowych dostarczonych przez Sprzedawcę.

  5. Sprzedawca realizuje dostawy wyłącznie na terenie Polski.

  6. W przypadku przesyłek kurierskich, przed odebraniem Towaru należy sprawdzić, czy nie uległ on uszkodzeniu w transporcie. W przypadku, gdy Towar jest uszkodzony nie należy przyjmować przesyłki. Klient zobowiązany jest skontaktować się jak najszybciej ze Sprzedawcą w celu wyjaśnienia sprawy.

  7. W przypadku nieodebrania Towaru, zamówienie może zostać ponownie przesłane do Klienta po uzgodnieniu szczegółów ze Sprzedawcą.

§ 5.

[PRAWO DO ODSTĄPIENIA OD UMOWY SPRZEDAŻY]

  1. Konsument, który zawarł Umowę sprzedaży, może odstąpić od Umowy sprzedaży bez podania przyczyn składając Sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od Umowy sprzedaży w terminie do 14 dni od dnia otrzymania pojedynczego Towaru albo pierwszego Towaru z otwartej lub zamkniętej kolekcji Towarów albo każdego kolejnego Towaru z otwartej lub zamkniętej kolekcji Towarów.

  2. Aby skutecznie odstąpić od Umowy sprzedaży, wystarczy wysłać do Sprzedawcy przed upływem ww. terminu oświadczenie o odstąpieniu od Umowy sprzedaży. Oświadczenie może zostać przesłane na adres Sprzedawcy: Skarbnica Narodowa, Skrytka Pocztowa 52, 02-696 Warszawa 113 lub drogą elektroniczną na adres bok@skarbnicanarodowa.pl lub złożone za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta albo osobiście w siedzibie Sprzedawcy. W razie odstąpienia od Umowy sprzedaży, umowa jest uważana za niezawartą w zakresie w jakim została objęta treścią oświadczenia odstąpieniu.

  3. W przypadku przesłania oświadczenia o odstąpieniu od Umowy sprzedaży drogą elektroniczną, Sprzedawca niezwłocznie potwierdza otrzymanie oświadczenia.
  1. Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu Towaru w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia od Umowy sprzedaży. Zwrot Towaru powinien nastąpić wraz z oświadczeniem o odstąpieniu albo niezwłocznie po tym oświadczeniu, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty odstąpienia od Umowy sprzedaży. Konsument albo przedsiębiorca indywidualny powinien przesłać zwracany Towar na adres: Skarbnica Narodowa, Skrytka Pocztowa 52, ul. Domaniewska 41, 02-696 Warszawa 113 (na własny koszt).

  2. Sprzedawca niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym zostało mu doręczone oświadczenie o odstąpieniu od Umowy sprzedaży, zwraca wszystkie dokonane płatności, w tym za Dostawę Towaru (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez Klienta sposobu dostarczenia Towaru, innego niż najtańszy zwykły sposób Dostawy Towaru dostępny u Sprzedawcy). Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania Towaru z powrotem lub dostarczenia indywidualnego dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

  3. Postanowienia § 5 stosuje się również do Przedsiębiorcy indywidualnego, tj. osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

§ 6.

[REKLAMACJA TOWARU]

[Odpowiedzialność Sprzedawcy za brak zgodności Towaru
z Umową sprzedaży]

[Konsumenci]

  1. Sprzedawca ponosi wobec Konsumenta odpowiedzialność za brak zgodności Towaru z Umową sprzedaży istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności Towaru do użycia, określony przez Sprzedawce, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy.

  2. W celu zgłoszenia reklamacji skontaktuj się ze Sprzedawcą w dowolnej formie, np. pisząc na adres e-mail: bok@skarbnicanarodowa.pl.

  3. Celem przyspieszenia rozpatrzenia reklamacji wskazane jest podanie w reklamacji: imienia i nazwiska, daty zgłoszenia, numeru faktury, nazwy i ilości reklamowanego Towaru, opisu problemu, żądania, danej kontaktowej (telefon lub adres e-mail).

  4. Jeżeli Towar jest niezgodny z Umową sprzedaży, Konsument może żądać jego naprawy bądź wymiany.

  5. Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany Towaru w rozsądnym czasie od chwili, w której Sprzedawca został poinformowany przez Konsumenta o braku zgodności Towaru z Umową sprzedaży.

  6. Koszty napraw lub wymiany Towaru ponosi Sprzedawca. Konsument jest obowiązany udostępnić Sprzedawcy Towar podlegający naprawie lub wymianie w celu jego odebrania, które odbywa się na koszt Sprzedawcy. 

  7. Konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, jeżeli Towar jest niezgodny z Umową sprzedaży, gdy:
    1) Sprzedawca odmówił doprowadzenia Towaru do zgodności z Umową sprzedaży;
    2) Sprzedawca nie doprowadził Towaru do zgodności z umową;
    3) brak zgodności Towaru z Umową sprzedaży występuje nadal, pomimo że Sprzedawca próbował doprowadzić Towar do zgodności z Umową sprzedaży;
    4) brak zgodności Towaru z Umową sprzedaży jest na tyle istotny, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny albo odstąpienie od Umowy sprzedaży;
    5) z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on Towaru do zgodności z Umową sprzedaży w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.

  8. Sprzedawca może nie przyjąć oświadczenia Konsumenta o odstąpieniu od Umoway sprzedaży, jeśli wykaże, że brak zgodności Towaru z Umową sprzedaży jest nieistotny.

  9. W razie odstąpienia od Umowy sprzedaży Konsument niezwłocznie zwraca Towar Sprzedawcy na jego koszt. Sprzedawca zwraca cenę nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania Towaru lub dowodu jego odesłania.

  10. Sprzedawca ustosunkuje się do reklamacji w ciągu 14 dni od dnia jej przesłania.

  11. Klient będący Konsumentem może skorzystać z pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Podmiotem uprawnionym, właściwym dla Sprzedawcy jest Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Warszawie, ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa, www.wiih.org.pl

  12. Postanowienia § 6 ust. 1 do 10 stosuje się również do Przedsiębiorcy Indywidualnego, o którym mowa w § 5 ust. 6.

[Przedsiębiorcy]

  1. Sprzedawca obowiązany jest dostarczyć Towar bez wad.

  2. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat.

  3. Przy sprzedaży między przedsiębiorcami Przedsiębiorca traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach danego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie Sprzedawcy o wadzie, a w przypadku, gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił Sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.

  4. Celem przyspieszenia rozpatrzenia reklamacji wskazane jest podanie w reklamacji: nazwy przedsiębiorcy, daty zgłoszenia, numeru faktury, nazwy i ilości reklamowanego Towaru, opisu i rodzaju wady, żądania, danej kontaktowej (telefon lub adres e-mail).

  5. Reklamacje mogą być kierowane w dowolnej formie, np. na adres: Skarbnica Narodowa Sp. z o.o., al. Jana Pawła II 19, 00-854 Warszawa z dopiskiem na kopercie "Reklamacja" lub na adres e-mail: bok@skarbnicanarodowa.pl
Czy zamówienie medalu za 0 złotych wiąże się z otrzymywaniem kolejnych przesyłek?

Zakup medalu nie wiąże się z dalszymi zobowiązaniami. Obejmuje tylko wyszczególnione w zamówieniu produkty oraz koszty pakowania i przesyłki w wysokości 14,95 zł.

Otrzymywanie kolejnych numizmatów jest możliwe jedyne wówczas, gdy Klient zdecyduje się na dodanie do zamówienia produktów będących kolekcjami.

Płatność na podstawie faktury - jak dokonać płatności online?

Fakturę dołączoną do przesyłki można opłacić on-line.

Polecamy dwa wygodne sposoby:

Pierwszy za pomocą strony https://www.skarbnicanarodowa.pl/placefakture

płacę fakturę online

Po wpisaniu numeru faktury i naciśnięciu przycisku nastąpi przekierowanie do serwisy PayU, gdzie można bezpiecznie dokonać płatności. Dokonana wpłata zostanie automatycznie zaksięgowana na poczet faktury, której numer został wpisany w oknie powyżej.

Drugi sposób przez zakładkę Moje konto na stronie www.skarbnicanarodowa.pl

Wystarczy wtedy:

  1. Kliknąć przycisk „Zaloguj” w prawym górnym rogu.
  2. Zalogować się, wykorzystując swój adres email oraz hasło (istnieje możliwość przywrócenia hasła/ustawienie nowego w przypadku jego zapomnienia).
  3. Po zalogowaniu na konto kliknąć w zakładkę „Niezapłacone faktury”.
  4. Zaznaczyć fakturę, którą chcemy opłacić.
  5. Klikając przycisk „Zapłać teraz” - wtedy nastąpi przekierowanie na stronę PayU, gdzie bezpiecznie można dokonać płatności. Wpłata zostanie automatycznie przypisana do zaznaczonej faktury.
Na jaki numer konta bankowego mogę zrobić przelew?

Każdy Klient Skarbnicy Narodowej ma indywidualny numer konta bankowego do dokonywania wpłat. Numer rachunku bankowego znajduje się na każdej fakturze dołączonej do zamówionego produktu w Skarbnicy Narodowej.

Przykład faktury ze wskazaniem miejsca numeru rachunku bankowego.

Faktura z numerem konta bankowego

Jak opłacić fakturę przelewem z zagranicy – numer IBAN i kod SWIFT?

Jeżeli chcesz opłacić fakturę przelewem z zagranicy, będą Ci potrzebne poniższe dane:

Skarbnica Narodowa Sp. z o.o.
Al. Jana Pawła II 19
00-854 Warszawa

IBAN: PL + indywidualny numer konta bankowego podany na fakturze

SWIFT: CITIPLPX

Bank: Citi Handlowy

Otrzymałem(am) fakturę z dwoma blankietami do przelewów. Który należy opłacić?

Do przesyłki z numizmatami i innymi produktami Skarbnicy Narodowej jest dołączana faktura z dwoma blankietami wpłaty, które zawierają różne kwoty. Dzięki temu Klienci mogą zdecydować, czy chcą skorzystać z przedstawionej oferty specjalnej bez konieczności odsyłania dodatkowego formularza zamówienia. Klienci mają wybór:

  • Blankiet po lewej stronie - opłacenie numizmatu i skorzystanie z przedstawionej specjalnej oferty.
  • Blankiet po prawej stronie - opłacenie zamówionego numizmatu bez korzystania z oferty specjalnej.

Dokonując płatności przez Internet, proszę w tytule przelewu wpisać tylko numer z pola Tytułem/Inne – pod kodem kreskowym na blankiecie do zapłaty.

Blankiet wpłaty

Jak sprawdzić na stronie internetowej, czy oferta dotyczy kolekcji?

Informacja o tym, czy numizmat jest pojedynczym egzemplarzem czy częścią kolekcji, znajduje się na stronie www, obok zdjęcia numizmatu, w rubryce „Rodzaj” oraz pod zdjęciem w zakładce „O kolekcji”.

Informacja o kolekcji

Jak mogę sprawdzić na drukowanej ofercie, czy dotyczy ona pojedynczego numizmatu czy też kolekcji?

Oferta pojedynczego numizmatu, zawiera informację, że zakup nie wiąże się z dalszymi zobowiązaniami. Klienci zamawiają wyłącznie wskazany w ofercie produkt.

W ofercie kolekcji informujemy, że Klienci zamawiając pierwszy element zestawu w preferencyjnej cenie nabywają prawo otrzymywania średnio raz w miesiącu kolejnych numizmatów z kolekcji. Klienci mają 14 dni na zapoznanie się z każdym numizmatem. W tym okresie przysługuje prawo do zwrotu monety lub medalu.

Klienci mogą w dowolnym momencie przerwać kolekcjonowanie numizmatów. Decyzję o rezygnacji należy zgłosić do Biura Obsługi Klienta Skarbnicy Narodowej.

Dane kontaktowe Biura Obsługi Klienta znajdują się na stronie: www.skarbnicanarodowa.pl/kontakt oraz na drukach załączonych do przesyłki.

Czy cena monet i medali kolekcjonerskich jest powiązana z wartością kruszcu?

Na wartość numizmatów kolekcjonerskich składa się kilka czynników – popularność danej emisji, data wybicia, znaczenie historyczne, wartość artystyczna, wartość sentymentalna, kruszec, dostępność na rynku i inne elementy.

Oznacza to, że ceny monet i medali kolekcjonerskich nie są bezpośrednio związane tylko z wartością zawartego w nich kruszcu. W przypadku nowych numizmatów wpływ na cenę ma również koszt przygotowania monety lub medalu (projekt, modele, narzędzia mennicze).

Podobną sytuację widzimy w branży jubilerskiej, gdzie cena biżuterii nie jest równa wartości złota czy srebra, zawartego np. w bransoletkach, kolczykach czy pierścionkach. Na cenę biżuterii składają się również koszty jej przygotowania, praca artystów, marże i podatki. Wartość kruszcu to tylko jeden z czynników.

Natomiast bezpośredni związek między ceną numizmatu a wartością zawartego w nim kruszcu dotyczy numizmatów inwestycyjnych.

Czy Skarbnica Narodowa jest firmą państwową?

Skarbnica Narodowa jest dystrybutorem monet i medali okolicznościowych, częścią wywodzącej się z Norwegii międzynarodowej Samlerhuset Group - jednej z największych firm w branży numizmatycznej, która działa w 14 krajach Europy. Samlerhuset jest właścicielem międzynarodowych targów numizmatycznych World Money Fair w Berlinie oraz Mennicy Norweskiej, która wybija medal Pokojowej Nagrody Nobla.

Więcej informacji o Skarbnicy Narodowej: https://www.skarbnicanarodowa.pl/o-firmie

Gdzie można odesłać zwracane produkty?

Klienci mają prawo zwrócić produkt kupiony w Skarbnicy Narodowej w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki.

Dla przyspieszenia procedury zwrotów Skarbnica Narodowa przygotowała specjalny adres umożliwiający odesłanie numizmatów (i innych produktów) zamówionych w Skarbnicy Narodowej.

Na przesyłki wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej oczekujemy pod adresem:

Skarbnica Narodowa
Skrytka Pocztowa 52
02-696 Warszawa 113

Przesyłki Kurierskie prosimy kierować na adres:

Skarbnica Narodowa
Al. Jana Pawła II 19
00-854 Warszawa

Telefon:

801 811 800 - dla telefonów komórkowych
22 44 55 999 - dla telefonów stacjonarnych i komórkowych
Koszt 1 minuty połączenia zgodny z taryfą operatora

E-mail: bok@skarbnicanarodowa.pl

Czat z doradcą Klienta na stronie: www.skarbnicanarodowa.pl

W jaki sposób można zrezygnować z zamówienia?

Klientom przysługuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od momentu odbioru przesyłki. Decyzję o rezygnacji z zamówienia należy zgłosić do Biura Obsługi Klienta pisemnie, telefonicznie, emailem lub osobiście. Następnie należy wypełnić formularz odstąpienia od umowy (dołączony do przesyłki) i przesłać go do Skarbnicy Narodowej.

Formularz można pobrać i wydrukować TUTAJ

Czy zwrot numizmatu jest równoznaczny z rezygnacją z kolekcji?

Zwrot numizmatu nie jest równoznaczny z rezygnacją z kolekcji. Klientom przysługuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od momentu odbioru przesyłki. Decyzję o rezygnacji z zamówienia należy zgłosić do Biura Obsługi Klienta pisemnie, telefonicznie, emailem lub osobiście i wypełnić formularz odstąpienia od umowy (dołączony do przesyłki), a następnie przesłać go do Skarbnicy Narodowej.

Dane kontaktowe Biura Obsługi Klienta Skarbnicy Narodowej znajdują się na stronie: www.skarbnicanarodowa.pl/kontakt oraz na drukach załączonych do przesyłki.

Czego dotyczy faktura korygująca?

Faktura korygująca jest potwierdzeniem dla Klienta, że dokonany zwrot produktu bezpiecznie dotarł do Skarbnicy Narodowej. Faktura jest wysyłana do klientów w celach informacyjnych i nie wymaga od Klientów dalszych działań.

Przykład faktury korygującej:

ąca

Dlaczego otrzymuję przypomnienia o płatności pomimo opłacenia faktury?

Wysyłane przypomnienia bazują na aktualnym na daną chwilę saldzie na koncie Klienta w naszym systemie. Może zdarzyć się sytuacja, że dokonana wpłata rozminie się z przypomnieniem, dlatego aby płatność dotarła do nas jak najszybciej, warto pamiętać o ważnych kwestiach:

1. Sposób realizacji płatności - ma on decydujący wpływ na szybkość przekazania płatności do nas.

  • przelew internetowy - dokonana wpłata jest widoczna w naszym systemie już w następnym dniu roboczym.
  • przekaz pocztowy - dokonana wpłata jest widoczna w naszym systemie z kilkudniowym opóźnieniem (nawet 7 dni).

2. Tytuł przelewu/wpłaty - przy dokonywaniu wpłaty bardzo ważne jest poprawne wpisanie tytułu wpłaty/przelewu, który znajduje się na blankiecie wpłaty dołączonym do faktury.

W treści wiadomości zawsze zaznaczamy, że w przypadku dokonania płatności prosimy o zignorowane przypomnienia.

Czym różni się moneta inwestycyjna od monety kolekcjonerskiej?

Cena monety inwestycyjnej jest bezpośrednio związana z wartością zawartego w niej metalu szlachetnego. Dla przykładu – wartość złotej monety inwestycyjnej będzie rosła wraz ze wzrostem ceny złota.

Natomiast na wartość monety kolekcjonerskiej składa się kilka czynników. Między innymi: popyt, znaczenie dla kolekcjonerów, wartość artystyczna, kontekst historyczny, wartość sentymentalna, dostępność na rynku, a w przypadku nowych numizmatów – koszt przygotowania (projekt, modele, narzędzia mennicze) itp. Wartość kruszcu w monecie kolekcjonerskiej jest tylko jednym z czynników wpływającym na jej cenę, ale nie decydującym.

Jaka jest różnica pomiędzy repliką a kopią monety?

Replika i kopia to odtworzenie monety, jednak są między tymi dwoma terminami pewnie różnice. Replika to oficjalne odwzorowanie jakiegoś dzieła, specjalnie oznaczone aby można je było odróżnić od oryginału. Replika może odbiegać od oryginału wymiarami i detalami (zmiana kompozycji, inna technika wykonania). Repliki najczęściej stosuje się w przypadku przedmiotów historycznych, które nie są już wytwarzane. Kopia jest natomiast dokładnym odtworzeniem dzieła sztuki (np. kopia obrazu) i służy zachowaniu dzieła, ale może się też pod to dzieło podszywać (być tzw. falsyfikatem). W języku polskim określenia replika i kopia bywają używane zamiennie, co niekiedy powoduje niejasności. Dostępne w Skarbnicy Narodowej repliki monet wiernie odtwarzają detale oryginalnych numizmatów, a od falsyfikatu odróżnia je wyraźny znak „COPY” umieszczony na produktach. Naszym celem jest jak najdokładniejsze odtworzenie monety z okresu jej powstania, bez znamion zużycia.

Jakie są różnice w stanach zachowania numizmatów i banknotów?

Stan zachowania opisuje kondycję numizmatu – czyli stopień zużycia obiegiem w jakim jego obecny stan odbiega od tego, w którym dany numizmat opuścił mennicę. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku banknotów zarówno tych obiegowych, jak i kolekcjonerskich. Stan zachowania banknotów określa się według oficjalnych, międzynarodowych kryteriów, które zostały opisane poniżej. Właściwa ocena stanu zachowania wpływa na cenę oraz wartość kolekcjonerską numizmatu czy banknotu.


Stany zachowania numizmatów


Stan menniczy (I)

Numizmat w menniczym stanie zachowania charakteryzuje się tym, że emisja nigdy nie trafiła do obiegu jako środek płatniczy, w związku z czym nie nosi znamion zużycia takich jak: zauważalne defekty mechaniczne, przetarcia czy ślady czyszczenia. Takie egzemplarze odznaczają się również wyraźnymi detalami reliefu. Zdarza się, że są na nich widoczne drobne uderzenia w tle lub małe ryski powstałe w procesie produkcji lub transporcie. 

Stan znakomity (II)

Numizmat w znakomitym stanie zachowania charakteryzują się tym, że trafił do obiegu jako środek płatniczy, jednak w większości przypadków na krótki czas. W związku z tym można na nich znaleźć uszkodzenia w postaci: uderzeń w tle, rysek, drobnych przetarć. Emisje w znakomitym stanie zachowanie nadal mogą posiadać wyraźne i czytelne detale.  

Stan bardzo piękny (III)

Numizmat w bardzo pięknym stanie zachowania charakteryzują się tym, że trafił do obiegu oraz powszechnie funkcjonował jako środek płatniczy. Emisje te najczęściej noszą ślady zużycia, na które składają się: wytarcia detali, zarysowania oraz drobne defekty mechaniczne.  

Stan piękny (IV)

Numizmat w pięknym stanie zachowania charakteryzuje się tym, że trafił do obiegu i przez wiele lat funkcjonował jako środek płatniczy. Emisje takie noszą widoczne ślady zużycia, na które składają się: znaczące wytarcia reliefu, liczne ryski, defekty mechaniczne oraz drobne uszkodzenia rantu. Detale awersu i rewersu nadal jednak pozostają czytelne.  

Stan bardzo dobry (V)

Numizmat w bardzo dobrym stanie zachowania charakteryzuje się tym, że trafił do obiegu i powszechnie funkcjonował jako środek płatniczy. Emisje takie noszą liczne i wyraźne ślady zużycia, na które składają się liczne rysy oraz defekty mechaniczne, nieczytelne pojedyncze elementy monety: fragmenty legendy, data, znak menniczy.

Stan dobry (VI)

Numizmat w dobrym stanie zachowania charakteryzuje się tym, że trafiły do obiegu, a następnie ze względu na stopień zużycia zostały z niego wycofane. Emisje takie noszą bardzo intensywne ślady zużycia oraz liczne defekty mechaniczne. W przypadku takich monet jedynie zarys legendy oraz wypukłe części rysunku są widoczne, które w połączniu z i informacją na temat metalu, wagi oraz średnicy, a także zdobytego doświadczenia umożliwiają identyfikację monety.

Stan zły (VII)

Dotyczy numizmatów, których ze względu na stan zachowania nie można zidentyfikować.


WAŻNE: Na wszystkich numizmatach może pojawić się naturalna patyna lub zabrudzenia niezależnie od stopu metalu, z którego zostały wybite, rocznika czy sposobu przechowywania. Zjawiska te są jak najbardziej naturalne i nie wpływają na stan zachowania oraz wartość kolekcjonerską emisji.


Stany zachowania banknotów


Stan bankowy

Banknot bez żadnych śladów obiegu, czysty. Dopuszcza się minimalnie zaokrąglone rogi.

Stan piękny

Banknot z niewielkimi śladami obiegu. Nie więcej niż jedno mocne zgięcie lub trzy lekkie. Rogi z minimalnymi śladami zużycia. Dopuszczalne są minimalne ślady zabrudzeń na krawędziach.

Stan bardzo dobry

Banknot z większymi śladami obiegu. Banknot zachowuje sztywność i może mieć najwyżej dwa ślady po złożeniach. Rogi nie są ostre, ale nie są też w pełni zaokrąglone. Dopuszczalne jest minimalne przybrudzenie krawędzi. Bez rozerwań w polu rysunku, ale dopuszczalne są małe rozerwania na niezadrukowanym polu marginesu.

Stan dobry

Banknot z wyraźnymi śladami obiegu, z wieloma zgięciami i załamaniami. Może być przybrudzony, ale kolory nie mogą być wyblakłe. Dopuszcza się kilka śladów po złożeniach, ale bez centralnej dziurki spowodowanej zginaniem. Dopuszczalne są minimalne naddarcia, ale nie mogą one dochodzić do zadrukowanego pola rysunku.

Stan dostateczny

Banknot ze śladami długotrwałego obiegu. Rogi są wyraźnie zaokrąglone, naddarcia mogą w kilku miejscach dochodzić do rysunku, mogą wystąpić odbarwienia i zabrudzenia papieru, może być mała dziurka na środku (od zginania). Dopuszczalne są niewielkie ubytki marginesów lub rogów. Dopuszczalne są też dziurki od zszywacza, którym były spięte banknoty.

Stan słaby

Banknot, na którym widać znaczne ślady zużycia spowodowanego długotrwałym obiegiem. Wielokrotnie składany, zaginany, mogą występować odbarwienia (kolory wyblakłe) a także ewentualnie plamy. Marginesy pozadzierane, ale banknot wciąż pozostaje czytelny. Mogą także występować napisy i rysunki. Dopuszczalne są niewielkie ubytki papieru.

Banknot bardzo zniszczony ze sporymi ubytkami papieru, zabrudzeniami i naddarciami. Spore ubytki krawędzi banknotu a zwłaszcza rogów.

Stan zły

Banknot z bardzo dużymi zniszczeniami, wręcz zniszczony i częściowo nieczytelny. Fragmenty, zwłaszcza przy rogach - urwane. Posklejany, z dużymi ubytkami papieru lub dziurami oraz rozerwaniami.

Jak założyć konto internetowe?

Klienci Skarbnicy Narodowej mogą założyć indywidualne konto użytkownika na stronie internetowej www.skarbnicanarodowa.pl w czasie finalizowania pierwszego zakupu.